Een nieuwe kijk op trainingen voor kleine groepen

EEN NIEUWE KIJK OP TRAININGEN VOOR KLEINE GROEPEN

Voor sportschooleigenaren

Volgens Worldwide Survey of Fitness Trends for 2018 (internationaal onderzoek naar fitnesstrends in 2018) van de American College of Sports Medicine (ACSM) dat gepubliceerd werd in het november/december-nummer van het Health & Fitness Journal® van de ACSM, staat persoonlijke groepstraining op nummer 13 in de top 20 van fitnesstrends voor 2018.

Trainingen voor kleine groepen zijn een gerichte groepsworkout voor twee tot acht sporters. Het is een volledig ontwikkelde trend en blijft een basisonderdeel van het programma-aanbod van hoogwaardige sportscholen, faciliteiten uit het middensegment, recreatiecentra, boutique studio's en meer.

In dit artikel kijken we naar de mogelijke effecten op trainingen voor kleine groepen van personal training, groepsfitnesslessen, een opkomende fitnessmarkt voor ouderen en draagbare technologie. U ontdekt welke trends meegenomen kunnen worden in trainingen voor kleine groepen, wat verschillende programmamodellen zijn en hoe u ervoor zorgt dat uw programma interessant en innovatief blijft voor de sporter.
Invloedrijke fitnesstrends: invloed op trainingen voor kleine groepen

We hebben onlangs gezien hoe creatief en vindingrijk sportscholen en fitnesscentra zijn die gebruik maken van de voordelen van de boutique studio om te kunnen blijven concurreren. Het is dus niet vreemd dat eigenaren en exploitanten van fitnesscentra trends in de branche goed in de gaten moeten blijven houden om in staat te zijn de ledenervaring, fitnessprogramma's en aangeboden diensten constant bij te kunnen schaven.

Sportscholen en fitnesscentra die een programma voor persoonlijke groepstraining aanbieden, zijn uitstekend in staat hun omzet te verhogen door gebruik te maken van de verschillende trends op het gebied van fitness. Hiervoor is het nodig dat de eigenaren, programma-managers en trainers die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen, ontwerpen en geven van trainingen voor kleine groepen, de essentiële invloedrijke kenmerken samenvoegen: het gepersonaliseerde onderscheid en de gemeenschapservaring van boutique studio's en groepstraining, de fitnesslessen die gegeven worden met personal training en de verbeterde prestatiegerichte gegevens van fitnesstechnologie.
 
Het volgende niveau van trainingsprogramma's voor kleine groepen

De voordelen van trainingen voor kleine groepen voor sportschooleigenaren, fitnessprofessionals en sporters zijn alom bekend. Het is hoe dan ook een win-win-situatie. Sporters profiteren van individuele en gepersonaliseerde training door getalenteerde en gemotiveerde fitnesstrainers voor een lagere prijs dan personal training. Fitnessprofessionals kunnen hun omzet en reputatie effectief verhogen. Eigenaren van fitnesscentra zien meer ledenbehoud en betrokkenheid. In deze tijd zien we twee bewegingen die trainingen voor kleine groepen naar een hoger niveau lijken te te tillen. De eerste is sociaal sporten, gebaseerd op het verlangen om dingen te doen met vrienden. Dit is vooral voor de millenial-generatie belangrijk. In deze generatie heerst een mentaliteit van samenwerking en samenzijn, wat de basis vormt van de manier waarop mensen willen sporten. De tweede is een verschuiving onder fitnesscentrumexploitanten. Deze richten zich niet langer slechts op de verkoop, maar willen tegenwoordig vooral hun leden van dienst zijn. De focus ligt op het betrekken van leden, het opbouwen van relaties en het stimuleren van loyaliteit om zo de betrokkenheid en loyaliteit te monetariseren.

We mogen nooit voldaan zijn met wat we bereikt hebben en genoegen nemen met de ervaring die we onze leden bieden. Het is van essentieel belang om op de hoogte te blijven van plaatselijke, nationale en internationale trends op de markt, zodat we relevant, innovatief en concurrentiebewust kunnen blijven.
 
Vier trends waarmee een trainingsprogramma voor kleine groepen versterkt kan worden

1. Maak gebruik van de kracht van boutique studio’s
Boutique studio's doen een aantal dingen goed. Een daarvan is klant- en resultaatgerichte training. Boutiqueleden worden op een unieke manier verzorgd. Zorg dat uw programma voor kleine groepen verantwoordelijkheid uitstraalt ten opzichte van de deelnemers. Ken de fitnessdoelen van uw klanten. Werk samen met klanten en zorg dat ze weten dat u inziet hoe belangrijk hun bijdrage aan hun gezondheid en sportiviteit is.

Boutique studio's wekken een gemeenschapsgevoel op. Zorg voor een intieme teamomgeving bij het vernieuwen van uw trainingsprogramma voor kleine groepen. Creëer een gevoel van ondersteuning en gemeenschap onder de deelnemers. Denk aan de aspecten van een gemeenschapsgevoel: groepssoorten, leeftijd en interesses op het gebied van activiteit.

Specialiseer in een paar formats. Populaire trainingsformats zijn trainingen op basis van een sport, zoals hardlopen, krachttraining, yoga, bootcamp en gewichtsverlies. Denk na over specifieke certificeringen die uw fitnesstrainers wellicht hebben, zoals kettlebells, boxen, pilates, etc., bij het aanbieden van unieke soorten.

2. Pas het programma aan op een opkomende markt
Los van hoe aantrekkelijk het is om de millenial-doelgroep aan te spreken, is het voor ieder ‘toekomstbewust’ trainingsprogramma voor kleine groepen belangrijk om trainingen aan te bieden die gericht zijn op actieve ouderen. Het Health Club Industry Active Ageing Report van Ray Algar (rapport over actieve ouderen in de sportschoolbranche) gaat diep in op de implicaties van een wereldwijde vergrijzende maatschappij en kijkt naar hoe de fitnessbranche hierop reageert. Algar meent dat er een langleven-economie in opkomst is, waarin mensen producten en diensten aangeboden krijgen waarmee ze veel langer van het leven kunnen genieten. Denk bijvoorbeeld aan fysieke activiteiten die mogelijk gemaakt worden door technologie en die de levens van oudere mensen veranderen.

Babyboomers vormen niet alleen de snelst groeiende groep als het gaat om sportschoolleden, maar dit is ook de rijkste bevolkingsgroep. In 2020 zullen er meer dan een miljard mensen op aarde ouder zijn dan 60.

Volgens het rapport van Algar is het niet alleen zo dat de levensverwachting stijgt dankzij de verbeterde gezondheidszorg en leefomstandigheden, maar is het ook zo dat de snelheid waarmee de bevolking 65 of ouder wordt, stijgt. Vandaag de dag kan iemand van 60 jaar oud gezien worden als iemand van middelbare leeftijd, terwijl iemand van 60 een eeuw geleden gezien zou worden als iemand die heel oud is. In andere woorden: ‘60 is het nieuwe 40.’

Met deze twee factoren in gedachten gaan we er steeds vaker vanuit dat we langer zullen leven en dat we een groter deel van ons leven gezond zullen zijn. Een sportschool, fitnesscentrum of studio die relevant en innovatief wil zijn, zorgt dus voor een trainingsformat binnen het programma voor kleine groepen dat gericht is op deze opkomende markt.

3. Combineer kwalitatief hoogwaardige educatie met interactieve motivatie voor een nieuwe trainingservaring voor kleine groepen
Personal training is in steeds hogere mate gericht op de educatieve ervaring. Personal fitness trainers helpen hun klanten te begrijpen hoe hun fitness-fysiologie in elkaar zit en hoe ze het beste onafhankelijk de rest van hun leven sportief kunnen blijven. Professionals op het gebied van personal training moeten steeds beter in staat zijn om de problemen met het postuur en de bewegingen van een individu vast te stellen om klanten te helpen hun doelen op de lange termijn te bereiken.

Groepsfitnesslessen staan aan de andere kant van het spectrum van trainingsprogrammas. Hier komen sporters in contact met mensen met dezelfde instelling en krijgen ze een energieke workout-ervaring van een motiverende instructeur. Groepstraining bestaat al jarenlang, maar kwam pas in 2017 voor het eerst in de top 20 van fitnesstrends van ACSM te staan, op de zesde plaats. In 2018 klom de groepstraining naar de tweede plaats, achter high-intensity interval training. Hoewel de oorzaak van de gestegen populariteit moeilijk vast te stellen is, heeft de sterke groei van boutique studio's er waarschijnlijk mee te maken. Deze hebben immers gezorgd voor een revolutie in de groepstrainingservaring.

Faciliteitsexploitanten en groepsfitnessdirecteurs moeten er naar streven om een balans te vinden tussen deze twee tegengestelde trainingsprogramma's om zo het assortiment trainingen voor kleine groepen dat ze hun sporters bieden te vergroten. U kunt bijvoorbeeld uw trainingen voor kleine groepen herzien om de succesvolle kenmerken van beide soorten training te combineren: de kwalitatief hoogwaardige educatieve ervaring van personal training en de leuke, energieke, interactieve en gemeenschappelijke aard van een groepsfitnessles.

4. Omarm draagbare fitnesstechnologie
Draagbare technologie stond in 2017 bovenaan in de ‘Worldwide Survey of Fitness Trends’ (internationaal onderzoek naar fitnesstrends) van ACSM en blijft nog altijd een belangrijke nieuwe factor vormen voor groepsfitness, zo blijkt uit het internationale bereik van Orangetheory® fitness-studio's. Indoorfietsen heeft een toppositie verkregen dankzij bedrijven als Spivi® en Performance IQ, die de prestatiegegevens van de sporter bijhouden en weergeven. Bedrijven als MyZone™, Heart Zones® en Fitmetrix bieden volledige fitnesstechnologie-oplossingen voor faciliteiten. Leden raken er steeds meer aan gewend om een hartslagsensor om te doen of een smartwatch te gebruiken om de intensiteit van hun workout bij te houden.

Onderzoeken die gedaan zijn naar het gebruik van draagbare fitnesstechnologie, tonen aan dat er een correlatie bestaat tussen het gebruik van draagbare apparaten en de mate waarin een sporter gemotiveerd en betrokken raakt door de gegevens. Bij een onderzoek van Indiana University gaf 90% van de deelnemers aan dat zowel hun activiteitstracker als hun trainer geholpen hadden tijdens een trainingsperiode van tien weken, maar dat het de combinatie van beide was die hen hielp hun doelen gedurende die tijd te behalen. Een onderzoek van de University of Pittsburgh naar het effect van draagbare technologie op gewichtsverlies op de lange termijn wees uit dat er geen merkbaar verschil was tussen twee testgroepen die gevraagd werden te voldoen aan een sportquotum wanneer de ene groep draagbare fitnessapparatuur kreeg en de andere niet.

Uit deze twee onderzoeken blijkt duidelijk het belang van zowel de fitnesstrainer als de educatie wanneer draagbare apparaten verwerkt worden in groepslessen. Om deze verbinding makkelijker te maken, moet de fitnesstrainer weten hoe de informatie van de sporter geïnterpreteerd kan worden, aan de sporter uit kunnen leggen wat de gegevens betekenen en deze gegevens toe kunnen passen om de workout van de sporter aan te passen, zodat de sporter sneller de gewenste resultaten kan bereiken.

Wanneer draagbare fitnesstechnologie in het trainingsprogramma voor kleine groepen wordt opgenomen en dit wordt gebruikt om leden te helpen, bijvoorbeeld door gegevens te interpreteren en hiermee de workouts toe te spitsen op individuen, groeit de omzet en het ledenbehoud van een fitnesscentrum en kan het op een nieuw niveau trainingen voor kleine groepen aanbieden.
 
Programmastructuur trainingen voor kleine groepen

Het perfecte model om trainingen voor kleine groepen te structureren bestaat niet. Verschillende modellen en verschillende soorten trainingsprogramma's kunnen werken voor verschillende soorten leden, fitnesscentra of locaties. U dient uw leden en de dynamiek van uw locatie te kennen. Door leden een keuze te geven in hoe ze meedoen met hun persoonlijke fitnessprogramma, zorgt u dat ze betrokken blijven, blijven sporten en blijven terugkomen naar uw faciliteit.

Het doel, format en type fitnesstraining van de trainingsprogramma's voor kleine groepen, zijn variabel. Een training voor kleine groepen bestaat uit twee tot vier mensen. Dit is anders dan groepslessen, die bestaan uit vijf tot meer dan dertig mensen. Een trainingsprogramma voor kleine groepen is gebaseerd op drie algemene soorten workouts: op basis van apparatuur, op basis van techniek of vaardigheden en op basis van resultaat.

  • Trainingen voor kleine groepen op basis van apparatuur zijn aantrekkelijk voor sporters die het liefst een bepaalde soort training volgen of die het liefst werken met een bepaalde soort apparatuur, zoals kettlebells of suspensietrainingsapparatuur.
  • Trainingen voor kleine groepen op basis van techniek of vaardigheden spreken een doelgroep aan die zich aan het voorbereiden is op een activiteit of sport, zoals een marathon, CrossFit®-kampioenschap of triatlon.
  • Trainingen voor kleine groepen op basis van resultaat zijn bedoeld voor klanten die een specifiek fysiek resultaat of fysieke verandering willen bereiken met het programma, meestal gewichtsverlies.
Persoonlijke groepstraining wordt over het algemeen gebaseerd op een progressieve indeling van workouts gedurende een bepaalde periode, over het algemeen 8-10 weken of een seizoen. 85% van de studio's, fitnesscentra of vooraanstaande clubs gebruiken een progressief model voor trainingsprogramma's voor kleine groepen. Trainingen voor kleine groepen kan echter ook uitgevoerd worden op een manier die doet denken aan groepslessen, waarbij leden voor onbepaalde tijd een onbeperkte hoeveelheid sessies of een vast aantal sessies per maand bijwonen.

Wanneer u zowel een doorlopend inloopmodel als een progressief model aanbiedt, biedt u leden die meedoen aan een progressief trainingsprogramma voor kleine groepen, de flexibiliteit om een aantal sessies van de geplande ‘inloop’-training in te halen. Bovendien is dit een goede manier om sporters kennis te laten maken met trainingen voor kleine groepen, zodat ze zich uiteindelijk wellicht inschrijven voor progressieve trainingen voor kleine groepen.
 
De grootste troef van iedere club: de professionele fitnesstrainer

Welke methode een fitnesscentrum ook kiest om trainingen voor kleine groepen aan te bieden, het is van belang om te onthouden dat het succes ervan uiteindelijk afhangt van de professionaliteit en expertise van de trainer. Het wordt in de fitnessbranche steeds belangrijker om goed opgeleid en professioneel getraind personeel aan te nemen. Deze fitnessprofessionals vormen een essentieel onderdeel van de ledenervaring en zijn cruciaal voor het ledenbehoud.

Fitnesstrainers zijn het visitekaartje van uw fitnesscentrum. De eisen voor professionaliteit en het opleidingsniveau van een fitnesstrainer die een-op-een of in een kleine groep werkt met klanten, zijn daarom hoger dan die voor een instructeur die een groepsles geeft.

Fitnesstrainers zijn het middelpunt van de gedeelde ervaring. Ze vormen van nature de ‘leider van de groep’ en moeten in staat zijn een gemeenschap op te bouwen binnen de kleine groep. Ze leveren niet alleen iedereen een persoonlijke training, maar maken ook gebruik van de menselijke natuur en de motivatie van de sporters om iedereen samen te brengen. Fitnesstrainers zijn de beste troef die een fitnesscentrum heeft om binnen een trainingsprogramma voor kleine groepen gebruik te maken van de succesvolle gemeenschapsvorming die ontstaat in boutique studio's.
 
Draagbare fitnesstechnologie beheersen

Draagbare apparaten kunnen fitnesstrainers helpen om eenvoudig de grote hoeveelheid kennis die hun klanten zoeken op te nemen in het trainingsprogramma voor kleine groepen. Door hartslagsensoren te gebruiken bij sporters die meedoen met een training voor kleine groepen kunnen fitnesstrainers bijvoorbeeld de mechanische, neurologische, metabolische en psychologische systemen van een sporter meten in realtime. Door de gegevens te verzamelen en te interpreteren, kan een fitnesstrainer iedere sporter individueel advies geven over zijn of haar baseline, belasting en functioneren. Het gebruik van draagbare fitnesstechnologie bij groepstraining tilt de training voor kleine groepen naar een hoger niveau. Het is een hulpmiddel dat de fitnesstrainer in staat stelt een hoogwaardige ervaring en de personalisering van een personal training te bieden in een energieke en motiverende groepservaring.
 
Trainingen voor kleine groepen innovatief, relevant en concurrentiegericht houden

Niets bestaat in een vacuüm en dat moet onze fitnessbranche ook niet doen. Kijk bijvoorbeeld naar de ingewikkelde structuur van ons lichaam. Het hart, de belangrijkste spier in ons lichaam, is constant bezig zich aan te passen aan de informatie van metabolische systemen. Het is constant bezig onderliggende lichaamsfuncties, zoals de spijsvertering, temperatuurregeling, stress, angst en fysieke intensiteit, te beheren en aan te passen.

Fitnessbedrijven hebben controle, interpretatie en een reactievermogen van hetzelfde niveau nodig om relevant te blijven voor leden en concurrentiegericht te blijven op de markt. Het is van essentieel belang dat faciliteiten inzien wat de essentiële bewegingen binnen de branche zijn, zowel sociaal als demografisch, zodat ze innovaties toe kunnen passen in het leveren van de fitness-lifestyle en -ervaring en zodat ze rekening kunnen houden met de potentiële groei en marktpositie van trainingen voor kleine groepen.
Wilt u meer weten over trainingen voor kleine groepen? 

HccBenelux adviseert u graag welke opties er mogelijk zijn binnen uw bedrijf, Personal Groepstrainingen zorgen niet alleen voor meer plezier onder uw leden maar ook voor additionele omzet en ledenbehoud!


Terug naar branchekennis
Share by: